اندیشه پویان

موسسه اندیشه پویان فعال در زمینه اخذ انواع ویزاهای تحصیلی، کاری و... جهت مهاجرت و یا اقامت کوتاه مدت به کشورهایی چون آلمان، اتریش، سوئیس، دانمارک، کانادا و...

اندیشه پویان

موسسه اندیشه پویان فعال در زمینه اخذ انواع ویزاهای تحصیلی، کاری و... جهت مهاجرت و یا اقامت کوتاه مدت به کشورهایی چون آلمان، اتریش، سوئیس، دانمارک، کانادا و...

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا


هنگام مهاجرت به کشورهای خارجی یکی از دغدغه‌ها همیشه رفت و آمد با وسایل نقلیه و رانندگی در آن کشور است. برای مهاجرینی که تازه به کشور مقصدشان وارد شده اند، دانستن اطلاعاتی مناسب از نحوه‌ی رانندگی و اخذ گواهینامه در آن کشور الزامی است.

گروه مشاورین آرتا اندیشه پویان سپنتا قصد دارد، در خصوص نحوه‌ی اخذ گواهینامه‌ی کانادا، کشوری که از هر لحاظ برای ایرانیان مورد توجه و تقاضاست، مطالبی را به متقاضیان عزیز در قالب یک مقاله ارائه دهد.

برای افرادی که دارای گواهینامه معتبری از جایی به غیر از کانادا باشند، پروسه ی آسان‌تری پیش روست و دستیابی به گواهینامه‌ی کانادایی چندان زمان‌بر نیست. با داشتن مدارک ترجمه شده‌ی رانندگی و اسنادی مبنی بر چگونگی رانندگی در کشور مبداء و همچنین اثبات داشتن تجربه رانندگی، دولت کانادا اجازه‌ی رانندگی به مدت ۶۰ روز با همان گواهینامه را میدهد و پس از گذشت مدت تعیین شده؛ شخص ملزم است تا به مراکز تست رانندگی رفته و فرآیند زیر را بگذراند:

  • تست چشم پزشکی را انجام دهد
  • مدارک شناسایی را تکمیل کرده و ارائه دهد
  • ترجمه برابر اصل گواهینامه‌ی غیر کانادایی را ارائه کند
  • اثبات رانندگی ایمن در کشور مبداء
  • هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند
  • فرم‌های مخصوص تجربیات رانندگی را پر کند

در صورتی که شخص کمتر از ۲ سال تجربه رانندگی داشته باشد، لازم است گواهینامه‌ی G1 (سطح یک) اخذ کند که دارای چند محدودیت است، به طور مثال: رانندگی با این گواهینامه از ۱۲ شب تا ۵ بامداد تخلف محسوب میشود، تا ۲ سال به همراه کسی که گواهینامه کانادایی دارد، رانندگی کند.

پس از گذشت ۲ سال، گواهینامه‌ی G2 (سطح دو) قابل اخذ است که برای دریافت آن یک تست رانندگی عملی از شخص گرفته میشود. اگر راننده بیش از ۲ سال تجربه رانندگی داشته باشد، تست‌های G1 و G2 را همزمان انجام میدهد.

شایان ذکر است که در کانادا، قوانین هر ایالت بسته به نوع آب و هوا و شریط جوی آن ایالت، متفاوت است. مثلا در استان آلبرتا به دلیل شرایط بد آب و هوایی و یخبندان بودن اکثر جاده ها، راننده ملزم به گذراندن دوره رانندگی در شرایط سخت است.

زمانی که شخص هیچ گواهینامه‌ای نگرفته باشد و یا گواهینامه معتبر نداشته باشد، باید درخواست یک گواهی آموزش که اصطلاحاً Beginner’s Permit نامیده میشود، دهد. بعد از این درخواست مجاز به رانندگی به صورت تحت تعلیم است.

در حالتی دیگر اگر گواهینامه‌ی بین المللی داشته باشید، با ترجمه‌ی آن به زبان انگلیسی یا فرانسوی میتوانید در کانادا رانندگی کنید.

انواع گواهینامه کانادایی:

  • گواهینامه‌ی رانندگی نوع G1
  • گوهینامه‌ی رانندگی نوع G2
  • گواهینامه‌ی نوع G2 برای افراد ۱۹ سال یا کمتر
  • گواهینامه‌ی رانندگی نوع G

برای رانندگی در کانادا بهتر است که همیشه مدارکی از جمله: گواهینامه‌ی معتبر رانندگی، مدارک مالکیت خودرو، بیمه‌ی خودرو و پلاک آن را به همراه داشته باشید. همچنین از قوانین رانندگی پیروی و ایمن رانندگی کنید.

نکته: قبل از رسیدن به کانادا، یک کپی از سابقه رانندگی خود از اداره‌ی راهنمایی و رانندگی و یا شرکت بیمه تهیه کنید. گرفتن سابقه رانندگی در ایران یکی از موارد ضروری برای اثبات سابقه رانندگی شماست. به همراه داشتن مدارک لازم (از جمله اصل گواهینامه رانندگی)، می تواند در هنگام تقاضای گواهینامه رانندگی مفید باشد. این مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده باشند.


منبع: شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا